Een spons heeft een dichte harde structuur. Eerst en vooral voelt een spons gewoon ruw aan en heeft het scherpe hoekjes! Daarenboven is de structuur van een spons dicht zodat het vuil vast komt te zitten tussen de spons en het lakoppervlak. Dit is dus eigenlijk een stuk schuurpapier (een vlak oppervlak met korreltjes op). Wanneer men dan over het oppervlak gaat wrijven, is men eigenlijk aan het schuren. Dit veroorzaakt de kleine krasjes die de hoofdoorzaak zijn van de gevreesde swirls (spinnenwebben) die goed zichtbaar zijn in de zon.

Gebruik daarentegen een washandschoen ! Voorzie meerdere handschoenen. Aangezien sommige delen van de wagen vuiler zijn dan andere, nemen ze tijdens het wassen van de vuile delen meer vuil op. Als je met dezelfde washandschoen verder blijft wassen, kan reeds aanwezig vuil schade berokkenen aan de propere delen. Probeer dus washandschoenen voor de lak te scheiden van deze voor velgen, wielkassen, deuropeningen,…

Ideaal is een schaapswollen washandschoen voor de propere oppervlakken en een microvezel washandschoen voor de vuilere onderdelen. De microfiber kan u namelijk eenvoudig proper krijgen door deze in de wasmachine te stoppen, de lamswollen reinigt u beter niet in de machine en kan dus nooit meer helemaal proper zijn eens hij erg vuil is geweest. De propere delen zijn het dak, de motorkap en de bovenste helft van de zij-, voor- en achterkant. Vuilere delen zijn de velgen, zijschorten, achterbumper, deuropeningen …