1.De Voorwas

Bij het wassen van de auto streven we ernaar reeds zoveel mogelijk vuil van de auto te verwijderen vooraleer we nog maar met de washmitt de auto aanraken. We kunnen dit om te beginnen al doen door de auto grondig af te spuiten met overvloedig veel water, het losliggend vuil zal al deels van de auto afgespoeld worden. Het vuil dat al gedurende langere tijd op de auto ligt zal er echter blijven op liggen, en kan niet verwijderd worden met enkel water. Dan is het gebruiken van een foam (schuim) de betere oplossing, het vuil weekt los in een bad van schuim.

A) De auto afspuiten indien men geen schuimlans ter beschikking heeft :

Wanneer u geen gebruik kan maken van een schuimbad dan is dit de oplossing. De bedoeling is om zoveel mogelijk zand en ander vuil van de wagen te verwijderen voordat deze nog maar aangeraakt wordt. Elke zandkorrel, klei, modder, grind,… komt tussen de washandschoen en de lak terecht. Indien er niet voldoende schuim of een slechte washandschoen gebruikt wordt, sleept dit vuil dus over de lak. De kans op lakschade is dus erg groot !

Om dit te verwijderen spuiten we vuil zo goed mogelijk los met de tuinslang of de hogedrukreiniger. Bij gebruik van een hogedrukreiniger is het belangrijk om deze op voldoende afstand en onder een lichte hoek t.o.v. van de wagen te houden. Als u dit niet doet kan het vuil in de lak duwen en dat kan krasjes veroorzaken. Bovendien kan er bij een beschadigde lak (steenslag, kras, …) verf los gespoten worden door de hogedrukreiniger !

B) Indien men wel een schuimlans ter beschikking heeft :

De perfecte voorwas gebeurt met een hogedrukreiniger inclusief schuimkop en specifieke shampoo. Op die manier kan u de wagen volledig inschuimen waarna dit het vuil van de lak zal losweken en liften. Tijdens het afspuiten van het schuim is het grootste deel van het vuil dus al verwijderd. Op die manier gaat u verder contact met de lak & vuil zoveel mogelijk minimaliseren.

Het schuim zal op deze manier ook hardnekkig vuil grotendeels losweken. Als het schuim van de auto loopt zal het losgeweekte vuil mee verwijderd worden voordat de auto effectief gewassen wordt. Dit is exact wat we willen, er is al zoveel mogelijk vuil van de auto voor die echt aangeraakt wordt. Bij het inschuimen neemt u de wagen van kop tot teen mee, inclusief wielbogen en andere zodat de wagen volledig ingeschuimd is. We beginnen bovenaan en werken langzaam aan naar beneden toe.

Let op! Het debiet dat de hogedrukreiniger kan leveren is belangrijker dan de maximumdruk ! Te veel druk zal het vuil onder hoge druk over het lakoppervlak wegspuiten wat krassen kan veroorzaken ! Een hoog debiet is wat we willen, omdat we zo onder minder hoge druk veel water over het oppervlak kunnen spuiten, wat ideaal is om het vuil veilig te verwijderen. Belangrijk is ook om de lans van de hogedrukreiniger niet te dicht bij de lak te houden, en zeer voorzichtig te zijn in de buurt van kieren, hoekjes en randen (bv. wanneer u de wielkassen aan het uitspuiten bent).

Nadat het schuim 5 minuten heeft kunnen inwerken kunnen we de auto afspuiten met de hogedrukreiniger. Wanneer de wagen met de hogedrukreiniger afgespoten is, is die relatief proper. Het grootste vuil is al van de auto weg, zodat we nu veilig kunnen te werk gaan bij het wassen van de auto.

 

2. WASSEN

Hiervoor gaan we gebruik maken van de ” 2 emmer methode “. We gaan namelijk 2 emmers gebruiken; 1 voor de shampoo en 1 voor het spoelen. De bedoeling hiervan is dat het vuil dat van de wagen wordt gehaald niet opnieuw in het propere (shampoo) water terecht komt. Indien we dit niet doen gaan we steeds weer het vuil over de wagen wrijven terwijl het net de bedoeling is het vuil VAN de wagen te halen. Bovendien is dit vuil gewoon gevormd uit korreltjes en gaan we dus de schade vele malen groter maken door dit water te hergebruiken.

Vul de 2de emmer met water, dit mag warm of koud zijn. Lauw water is aangenamer, vooral tijdens de wintermaanden.Eens gevuld brengt u de benodigde hoeveelheid shampoo aan in de shampoo-emmer. Daarna spoelt u goed met de washandschoen in water-shampoo emmer zodat het water wat begint te schuimen. Als u eerst de shampoo toevoegt in de emmer en dan de emmer vult heeft u een deel van de gladheid van de shampoo verloren en blijft enkel veel te veel schuim over, dit is niet wat we willen! Bovendien raakt de emmer amper gevuld.

Wij gebruiken daarentegen doorschijnende emmers. Bij deze emmers kan u dus duidelijk de staat van het water zien, en bij een te zware vervuiling kan het nodig zijn om het water te verversen.
Als u ook in de bovenste helft van de emmers blijft om de washandschoen te spoelen dan zal het vuil ook niet opnieuw in de washmitt terecht komen daar het zwaardere vuil reeds naar de bodem gezakt is.

Begin dan met de wagen te wassen met grote lange bewegingen in de lengterichting! Vermijd druk. Als de wagen mooi beschermd is moet het vuil onmiddellijk van het oppervlak verwijderd zijn, dus elke extra beweging is er één teveel want deze kan schade veroorzaken.Begin met het dak en werk dan naar beneden toe via motorkap, koffer, bovenkant van de deuren, neus, achterzijde, onderkant van de deuren om dan te eindigen met zijschorten en ruiten. Let op het feit dat u enkel de bovenkanten van de deuren aanpakt, de onderkanten zijn meestal erg vuil en deze houdt u best voor op het einde zodat u het vuil niet meeneemt over de rest van de wagen.

Na het afwerken van elk paneel gebruikt u de spoel-emmer om zo de washandschoen van al het vuil te ontdoen voor u verder gaat. Op die manier komt het vuil in de spoel-emmer terecht en blijft de shampoo-emmer en washandschoen proper om de andere panelen af te werken. Wanneer de spoel-emmer te vuil wordt, wees dan niet zuinig en ververs deze tijdig. Dit geldt ook voor de shampoo-emmer, als er te weinig shampoo oplossing overblijft vul deze dan tijdig bij.

U zult zien dat na de wasbeurt het vuil in de spoelemmer terecht is gekomen en dat de shampoo-emmer nog helemaal proper is !

 

3. NASPOELEN

De eerste stap is het afspoelen van de resten shampoo en vuil met een zachte waterstraal van boven naar beneden. Doen we dit niet dan kunnen er vegen op de wagen achterblijven na het drogen, dus moet er eerst grondig gespoeld worden.

De tweede stap is eerder bedoeld om het drogen te vereenvoudigen. Hier gaat u met een open straal over de wagen. Door de cohesie van het water zal deze de druppels meetrekken naar beneden en een relatief droog oppervlak achterlaten wat dus het drogen vele malen versnelt en vereenvoudigt. Vooral wanneer de wagen voorzien is van een bescherming, wordt dit effect nog vele malen versterkt.

 

4. DROGEN

Ook tijdens het drogen kan u nog krassen veroorzaken.

Voor het drogen gaat u best met een wafeldoek of microvezeldoek te werk. De verschillen tussen deze types zijn minimaal en de keuze is dus vooral persoonlijke voorkeur. Eerst en vooral is een wafeldoek heel zacht, door zijn dikte heeft het een dempend effect zodat eventueel vuil of stof in de doek wordt opgenomen en niet in het lakoppervlak wordt geduwd en gesleept. Daarenboven vereenvoudigt het de droogtaak aanzienlijk. U hoeft de doek niet uit te wringen want hij kan enorm veel water opnemen en ophouden. Meer dan voldoende om de hele wagen in 1 keer af te werken. Een microvezeldoek heeft een dikkere vezel, heel wat dikke vezels die zorgen voor een zacht oppervlak en zo veel water kunnen absorberen.